سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارائه خدمات تخصصی کلیک ویو (QlikView)

هر صنعت منحصر به فرد بوده و پیچیدگی ها و چالش های خود را داراست. مشتریان آنها منحصر به فرد و روش های مختلف بازاریابی، ارائه خدمات و محصولات، بودجه و اهداف در حال اجراست. بنابراین داده های تولیدی در هر صنعت تولید منحصر بوده. این داده های ارزشمند شامل اطلاعات مربوط به فرآیندهای کسب و کار مختلف و مشتریان بوده و به وفور در هر بخش سازمان قابل دسترس است. ما در عصر پتابایت و اکزابایت داده ها  هستیم و مقدار زیادی از داده ها در هر روز زندگی ایجاد می شود. این امر مسئله پیچیده ای نیست که موفقیت یک شرکت، به شدت وابسته به استفاده مطلوب از داده های آنها دارد.

یک راه حل کسب و کار اطلاعاتی هوشمند که می تواند به سرعت حجم زیاد داده ها را به نمودار گرافیکی و قابل درک برای کاربران تبدیل کند، همیشه یک سرمایه گذاری خوب است. شرکت های موفق در حال حاضر در گروه استفاده کنندگان چنین راه حل های هوشمندی قرار دارند و شرکت های بسیاری نیز در مسیر پیوستن به آن هستند. مسئله این است که چگونه به انتخاب یک راه حل هوشمندانه برسیم.  معمولا" تصمیم به خرید یک راه حل کسب و کار هوشمند وابستگی زیادی به محدودیت بودجه، اهداف شرکت و چشم انداز آن بستگی دارد.
با آغاز جستجو برای بهترین راه حل کسب و کار هوشمند، با شرایط مختلف و گیج کننده روبرو خواهید شد مواردی شامل تجزیه و تحلیل ترافیک داده ها، داده کاوی، مدل سازی پیش بینی، خوشه بندی و تجسم بصری. بنابراین برای به دست آوردن نتیجه موثر از این تلاش، شما ابتدا باید بدانید که چه می خواهید. 

در زیر 5 سوال مهمی که باید قبل از انتخاب یک راه حل هوش تجاری از خودتان بپرسید، ارائه شده است:

1) چه داده هایی دارم و چه را می خواهم تجزیه و تحلیل کنم؟
با آنکه به نظر می رسد دو سؤال متفاوت هستند ولی با این حال بدون پاسخ به یکی از آنها، پروژه کسب و کار  هوشمند شما احتمال شکست خواهد داشت. تعیین داده ها و ترسیم داشته ها یک تمرین خوب قبل از شروع پروژه BI است. بهتر است داده شفاف و مرتب باشند چراکه هر کمبود در داده ها می تواند به اطلاعات نادرست و در نتیجه به خطر انداختن کل تلاش در BI منجر شود.
یک راه حل کسب و کار هوشمند می تواند در فروش بهبود ایجاد کند و در تلاش برای بازاریابی کمک کند. همچنین، از آن می توان برای شناسایی فرصت های کاهش هزینه و پیش بینی و سود، بهره برد. برای تحقق این مهم، یک شرکت باید اطلاعات مناسب و ایده روشن از آنچه که از پروژه کسب و کار هوشمند خود می خواهد، داشته باشد.


2) کاربران اطلاعات و ابزار کسب و کار هوشمند در شرکت من چه کسانی هستند؟ فنی / غیر فنی؟
صنعت کسب و کار هوشمند به سرعت به سمت ارائه خدمات سلف سرویس BI در حال حرکت است. شرکت ها بیشتر تمایل به قراردان صاحبان کسب و کار و مسئولین داده در ارتباط مستقیم با این ابزارها به جای استفاده از یک متخصص IT به عنوان واسطه، برای تضمین استقلال و اقدامات سریع در هر وضعیت دارند. در سال های گذشته بسیاری از شرکت های BI، کاربران غیر فنی را مسئول راه حل BI در سازمان ها قرارداده و برای آنها قابلیت ایجاد گزارش و دسترسی مستقیم BI را بدون نیاز به منابع تخصصی در فناوری اطلاعات، فراهم آورده اند.


3) اگر فقط داشبورد ملاک باشد آیا نیاز به یک ابزار آماده در اولویت است یا ساخت ابزار تولید داشبود از ابتدا؟
برنامه های کاربردی از پیش ساخته شده برای هر صنعت متفاوت بوده و  با در نظر گرفتن نیازهای خاص آن از جمله شاخص ها و KPI ها ساخته شده است. این محصولات آماده استفاده، نیاز به زمان حدود 60? کمتر جهت استقرار در مقایسه با ساخت یک داشبورد از ابتدا، دارند. همچنین از آن می توان به آسانی برای اضافه کردن داشبورد اضافی در یک محیط از پیش ساخته شده، استفاده کرد. البته برنامه های آماده محدودیت های خود را دارا می باشند و به عنوان مثال آنها ممکن است قادر به پوشش تمام KPI ها نباشند. در چنین مواردی، توصیه به یک راه حل ساخته شده از ابتدا، متناسب با الزامات شرکت می باشد. شرکت هایی مانند کلیک ویو QlikView، از پیشگامان در ارائه برنامه های کاربردی از پیش ساخته شده و داشبورد سفارشی می باشد.

4) آیا باید دنبال راهکار مبتنی بر ابر (Cloud) بود؟ یا راه حل مبتنی بر مجوز؟ 
امروزه محاسبات ابری یک اصطلاح رایج در جلسات مدیران فناوری اطلاعات بوده و هر روزه تعداد بیشتری از شرکت ها به دنبال کسب خدمات مبتنی بر ابر هستند از این رو می توان انتظار داشت که این توقع در خصوص راه حل های هوش تجاری هم وجود داشته باشد. تمایز معنی داری بین مدل مبتنی بر ابر و مدل مبتنی مجوز وجود دارد. تفاوت های معمول و مهم آن عبارت است از:

راه حل مبتنی بر ابر BI در زمان کمتر پیاده سازی شده، بسیار انعطاف پذیر، هزینه های آن به مراتب کمتر و می توان از هر نقطه در جهان فقط با ورود به پورتال آن به آن دسترسی داشت (مهم ترین ویژگی هایی که کاربران را قادر به تصمیم گیری سریع می سازد. در حالی که در راه حل های مبتنی بر مجوز، هزینه های بالای برای زیرساخت و نگهداری سالانه، خود می تواند مقدار زیادی از زمان و پول در این پروژه ها به خود جذب کند. 


5) آیا من به یک راهکار کامل BI نیاز دارم یا یک داشبورد برای من کفایت خواهد کرد؟
راه حل های کسب و کار هوشمند دارای دسته های متعدد و مختلفی می باشند. برخی از راه حل ها شامل یکپارچه سازی داده ها، ذخیره سازی داده ها، مدل سازی داده ها و حتی نرم افزار توسعه جهت تلفن همراه، ارائه شده است که ممکن است شما به همه آنها نیاز نداشته باشید و یا داشتن تعداد کمی از آنها برای شما کافی باشد. حتی ممکن است در مواردی تنها نیاز به یک لایه جامع و راحت مانند داشبورد و یا گزارش ساز باشد. در نهایت استراتژی و منابع شما مشخص می کند که از بین ارائه دهنگان این راهکارها، بهترین و مناسب ترین را انتخاب کنید.

 


ارسال شده در توسط پیام ندایی