سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارائه خدمات تخصصی کلیک ویو (QlikView)

مرحع پلیمر در بازار ایران: پلیمرها در انواع صنایع از جمله صنعت بسته بندی، تولید لوله و اتصالات، سیم و کابل، لوازم خانگی، قطعات خودرو و ….. استفاده می‌گردند. بسته به کاربرد، باید نوع مناسبی از انواع مختلف پلیمر انتخاب شود. حتی اگر نوع پلیمر  مناسب برای تولید یک محصول انتخاب شود باز هم نمی‌تواند تمام خواصی را که ما به آن نیاز داریم را در محصول نهایی ایجاد کند. بنابراین موادی به عنوان افزودنی، رنگ، پرکننده و تقویت کننده باید به پلیمر اضافه گردند تا بتوانند پلیمر مربوطه را برای کاربردهای مختلف آماده نمایند، به این ترکیب مستربچ می گویند. سپس در هنگام تولید قطعات، با توجه به نوع مستربچ، درصدی از این ماده را به محصول اضافه می‌کنند تا خواص مورد نظر را بدست آورند.

پلیمر

مستربچ یا کامپاند شامل پایه پلیمری و مواد شیمیایی می‌باشد. پایه پلیمر را بسته به نوع محصول نهایی و خواص مورد نظر انتخاب می کنند، مواد شیمیایی نیز به خواص بهینه مورد نیاز وابسته است به طوریکه اگر رنگ کردن قطعه مد نظرباشد از مواد شیمیایی رنگی معدنی یا آلی استفاده می کنند  و یا اگر استحکام مد نظر باشد از تقویت کننده‌ها استفاده می‌کنند و همینطور بسته به نیاز خواص فرایندی و یا محصول از مواد شیمیایی مناسب استفاده می‌کنند. چند نوع از مستربچ‌ها در زیر آورده شده است:

  • مستربچ رنگی
  • مستربچ مشکی
  • مستربچ سفید
  • مستربچ لیز کننده
  • مستربچ آنتی بلاک
  • مستربچ آنتی استاتیک ( ضد الکتریسیته ساکن )
  • مستربچ پایدار کننده در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV stabilizer )
  • مستربچ کمک فرآیند
  • مستربچ آنتی اکسیدانت
  • مستربچ ضد حریق
  • مستربچ ضد مه گرفتگی ( ضد بخار)
  • مستربچ تمیز کننده
  • مستربچ شفاف کننده
  • و . . .

در ادامه به توضیح خواص هر یک از مستربچ‌های نام برده پرداخته می‌شود.

مستربچ رنگی:

 رایج ترین روش تولید قطعات رنگی از مواد پلاستیکی، افزودن مستربچ‌های رنگی است. این افزودنی‌ها گاهی علاوه بر ایجاد رنگ مطلوب محصول نهایی، باعث بهبود و اصلاح خواص فیزیکی، مکانیکی و غیره نیز می‌گردد. مستربچ رنگ یک مخلوط پلاستیکی شامل درصد بالایی از رنگدانه است که به اندازه ناچیزی با پلیمر مخلوط می‌شود تا آن را به رنگ مطلوب و نهایی برساند. به وسیله تغییر غلظت و مقدار این ماده می توان به نمونه های رنگی مختلف دست یافت.

 مستربچ لیزکننده:

بعد از تولید فیلم‌های پلاستیکی لایه‌های فیلم به سختی از هم جدا می‌شوند و در فرایندهای بسته‌بندی مشکلات فراوانی ایجاد می نمایند. همچنین در تولید برخی تجهیزات و لوازم پزشکی مانند سرنگ اصطکاک بین دو قطعه باعث کندی حرکت آن می شود. برای از بین بردن مشکلاتی از این قبیل از مستربچ لیزکننده استفاده می‌شود. این مستربچ باعث لغزندگی بهتر و کاهش چسبیدگی سطح محصول (خصوصا فیلم و ورق) به قطعات فلزی می‌گردد.

 مستربچ آنتی بلاک:

در تولید فیلم‌های پلیمری کاربرد دارد و این مستربچ جهت کاهش چسبندگی سطوح فیلم به همدیگر پس از تولید تا زمان مصرف می‌باشد.

 مستربچ آنتی استاتیک:

استفاده از این مستربچ باعث جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن و جذب گرد و غبار در سطح محصول می‌شود.

 مستربچ پایدار کننده در برابر اشعه ماوراء بنفش:

استفاده از این مستربچ باعث جلوگیری از اثرات تخریبی و رنگ‌پریدگی محصولات پلیمری در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش می‌گردد.

 مستربچ کمک فرآیند:

این نوع مستربچ حاوی کمک فرآیندهای پلیمری است که باعث بهبود خواص می‌شود.

مستربچ آنتی اکسیدانت:

پلیمرها به دلایل مختلف تحت تاثیر اکسیداسیون و تخریب قرار می‌گیرند. از این مستربچ جهت پایدار‌سازی پلیمر در برابر عوامل اکسایش در فرآیند تولید استفاده می شود.

مستربچ ضد حریق :

از این مستربچ جهت مقاوم‌سازی در برابر اشتعال استفاده می‌شود.

مستربچهای ضد مه گرفتگی ( ضد بخار) :

این مستربچ در تولید فیلم و جهت جلوگیری از ایجاد بخار در لایه داخلی بسته بندی مواد غذائی و پوششهای گلخانه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مستربچ تمیز کننده :

جهت تمیز کردن هرچه سریعتر دستگاه از رنگ و مواد قبلی برای تولید محصول جدید استفاده می‌شود. این محصول ضایعات تعویض رنگ را به حداقل می‌رساند.

مستربچ شفاف کننده:

از این مستربچ جهت رفع کدری محصولات استفاده می‌کنند و به دلیل ایجاد عبور نور بیشتر در محصول، جلای بیشتری به مصنوعات پلاستیکی می‌دهد. این ماده مورد استفاده در فیلم‌های معمولی و نازک و ضخیم و ظروف یکبار مصرف و انواع مصنوعات پلاستیکی می‌باشد.

دستگاه تولید مستربچ:

برای تولید مستربچ از دستگاه اکسترودر دو پیچه استفاده می‌شود. استفاده از ماشین اکسترودر یکی از متداول‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های شکل‌دهی به پلیمرها می‌باشد. این ماشین دارای مارپیچی است که حرکت خود را از یک موتور و یک گیربکس می‌گیرد و در یک سیلندر  حرکت می‌کند. مواد اولیه پلیمری از قیف به داخل دستگاه ریخته می‌شوند و بعد از ذوب شدن، با فشار از درون قالب دستگاه (دای) عبور کرده و به مرور که سرد می‌شود و شکل قالب (دای) را به خود می‌گیرد که در فرآیند تولید مستربچ مواد پس از عبور از قالب به شکل رشته درمی‌آیند. سپس این رشته‌ها وارد تانک آب شده تا خنک شوند و پس از آن از زیر یک خشک کن جهت گرفتن آب عبور داده می‌شوند و در نهایت وارد خردکن شده تا به شکل دانه های مستربچ خرد شوند.

منبع: سایت شرکت سیرنگ دانه

نوشته مستربچ چیست؟ اولین بار در پلیم پارت : مرجع پلیمر در بازار ایران پدیدار شد.


ارسال شده در توسط پیام ندایی

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان مؤسسه فناوری کارلسرو موفق به تولید جوهری مبتنی بر نانوذرات شدند که با استفاده از آن در چاپ سه بعدی می‌توان ساختارهای شیشه‌ای تولید کرد.

اخیراً مقاله‌ای با عنوان A new silica-nanoparticle-based ink makes it possible to create intricate glass reaction vessels and optical components with a three-dimensional printer در نشریه Nature به چاپ رسیده است و در آن محققان نشان دادند که چگونه از نوعی جوهر مبتنی بر نانوذرات سیلیکا می‌توان برای چاپ سه بعدی قطعات اپتیکی استفاده کرد.
استفاده از مواد جدید در چاپ سه بعدی
چاپ سه بعدی در حال رشد است، اما موادی که می‌توان از آنها برای چاپ استفاده کرد در حال حاضر به مواد پلیمری، سرامیک و فلزات محدود است. با این روش جدید می‌توان ساختارهایی را که با قالب امکان تولید آنها وجود ندارد را تولید کرد. دو شرکت آدیداس و کربن اخیراً اعلام کردند که قصد دارند تا کفی کفش را با استفاده از چاپ سه بعدی تولید کنند.
شیشه یکی از موادی است که به دلیل شفافیت و مقاومت در برابر آسیب‌های شیمیایی و حرارتی برای چاپ سه بعدی قابل استفاده است، اما باید این ماده را تا 1000 درجه گرما داد. برای حل این مشکل محققان از شیشه مایع استفاده کردند که در واقع کامپوزیتی است که در آن از نانوذرات سیلیکا و منومرهای هیدروکسی‌ اتیل‌ متا‌ آکریلات قابل پخت با فرابنفش استفاده شده است.
برای تولید این ماده که قابل انطباق با چاپ سه بعدی باشد و به لیتوگرافی فضایی گفته می‌شود، اصلاحاتی در لیتوگرافی فضایی انجام شده است. برای شفاف‌تر شدن این جوهر، حلال را از آن جدا کردند. همچنین برای افزایش استحکام ماده نهایی تولید شده از افزودنی با وزن مولکولی بالا به نام تری‌آکریلات استفاده کردند.
این ماده می‌تواند همانند یک پلیمر برای چاپ استفاده شود در حالی که محصول نهایی ظاهری شبیه به شیشه دارد. بعد از چاپ با این جوهر شیشه‌ای مایع، محققان آن را گرمادهی می‌کنند تا پلیمر از بین برود و یک بار نیز تا دمای 1300 درجه گرم می‌کنند تا نانوذرات پخته شده و آنچه که باقی می‌ماند بخش سیلیکای شفاف است.
این گروه با استفاده از این فناوری، قطعات مختلفی نظیر میکرولنز و تراشه میکروسیالی تولید کردند که قدرت تفکیک آن در حد چند میکرومتر است.

نوشته تولید نانوجوهری مبتنی بر نانوذرات جهت استفاده در چاپ سه بعدی ساختارهای شیشه‌ای اولین بار در پلیم پارت : مرجع پلیمر در بازار ایران پدیدار شد.


ارسال شده در توسط پیام ندایی

مرجع پلیمر در بازار ایران: یکی از ضایعات صنایع تولید کاغذ و سوخت زیستی نوعی پلیمر موسوم به لیگنین است که فقط در آمریکا سالانه 50 میلیون تن از آن تولید می‌شود.
همچنین حدود 100 تا 200 میلیون تن از این پلیمر در فرآیند تولید اتانول از گیاهان تولید می‌شود.

درباره لیگنین

این در حالیست که فقط دو درصد از این ماده بازیافت می‌شود و بقیه آن سوزانده می‌شود.

لیگنین ماده ای است که موجب سختی چوب درختان می‌شود و تجزیه آن کاری بسیار دشوار است.

معمولا انجام این کار مستلزم رسیدن به دمای 500 درجه و فشار 200 واحد است. حتی در این شرایط نیز آنچه از تجزیه لیگنین حاصل می‌شود، ترکیبات حاوی اکسیژن است که جداسازی اکسیژن از آنها دشواری‌های خاص خود را دارد.

اکنون محققان راهکاری را یافته اند که در آن از آنزیم‌ها برای تجزیه لیگنین به گروه‌هایی از ترکیبات با وزن مولکولی متفاوت استفاده می‌شود و سنگین‌ترین گروه از این ترکیبات برای ساخت فیبر کربن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محققان اکنون در تلاشند تا کیفیت فیبر کربن به دست آمده از این شیوه را افزایش دهند و امیدوارند روزی با استفاده از فیبر کربن به دست آمده از این شیوه بتوانند محصولات ورزشی و حتی دوچرخه تولید کنند.

علاوه بر این از ترکیبات با وزن مولکولی سبک‌تر می‌توان مواد اولیه مورد نیاز صنایع مختلف را تامین کرد.

در واقع این شیوه تجزیه لیگنین تمام ترکیبات آن را قابل استفاده می‌کند و سالانه حدود 250 میلیون تن ضایعات را به مواد اولیه صنعتی بدل می‌کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Green Chemistry منتشر شده است.

منبع: ایرنا

نوشته استخراج فیبرکربن با کیفیت از ضایعات کاغذ و سوخت زیستی اولین بار در پلیم پارت : مرجع پلیمر در بازار ایران پدیدار شد.


ارسال شده در توسط پیام ندایی

مرجع پلیمر در بازار ایران: شرکت Sanitized، تولید کننده پیشرو محصولات بهداشتی ضد میکروبی برای پلاستیک‌ها و منسوجات، موفق به توسعه محصول جدیدی با نام تجاری Sanitized PL 14-32 جهت حفاظت ضد میکروبی طولانی مدت برای کاربردهای پلیمری انعطاف پذیر در پاسخ به رشد تقاضای بازار جهانی شده است.

شرکت‌هایی که از محصولات زیست کش جهت حفاظت پلیمرها و منسوجات از رشد باکتری و قارچ استفاده می‌کنند با تغییرات بسیاری در سال‌های اخیر مواجه شدند که شامل محدود شدن انواع زیست‌کش‌ها موجود می‌باشد.

برای مثال OBPA زیست کشی می‌باشد که عمدتا برای حافظت PVC و دیگر پلاستیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما تولیدکنندگان به دنبال جایگزینی OBPA بوده چراکه از ژانویه‌ی سال 2013 فروش این محصول از اتحادیه اروپا خارج گردید. طبق گزارش تولیدکنندگان، جایگزین‌های رایج نظیر DCOIT، BBIT، روی، پریتیون یا IBPC دارای محدودیت‌های مختلف در کاربردهای پلیمری انعطاف پذیر هستند.

کابردهایی که در فضای باز صورت می‌گیرد نیازمند مقرارت بیشتری بوده، به دلیل این که کارایی ضد میکروبی محصولات تحت تاثیر UV و آب می‌باشد. نیازمندی‌های کلیدی شامل پایدرای حرارتی کافی طی فرآیند، تغییر رنگ اولیه و همچنین سازگاری با دیگر افزودنی‌ها در فرمولاسیون می‌شود. علاوه بر این، یک افزودنی نباید اثری بر روی زردشوندگی پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش داشته باشد.

این محصول جهت حفاظت مواد در برابر تاثیرات ناخواسته میکروب‌ها نظیر باکتری ها، کپک، مخمر و جلبک طراحی شده است. تمامی موارد ذکر شد باعث تخریب مواد، لکه ناخوشایند، آلودگی، توسعه بو و تشکیل بیوفیلم می‌شود.

منبع: innovationin textiles

نوشته توسعه افزودنی ضد میکروبی برای حفاظت از کاربردهای پلیمری انعطاف پذیر اولین بار در پلیم پارت : مرجع پلیمر در بازار ایران پدیدار شد.


ارسال شده در توسط پیام ندایی

مرجع پلیمر در بازار ایران: ترکیبات آروماتیک تک حلقه‌ای شامل بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و ایزومرهای زایلن می‌شوند که به BTEX مشهور هستند. این مواد خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مشابه دارند و مشخصه‌ اصلی این ترکیبات سرعت بالای تبخیر آنها است.

این مواد در صنایع داروسازی و شیمیایی به طور وسیعی کاربرد دارند و از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده‌ بنزین به شمار می‌روند.

روش جداسازی این مواد از پساب یکی از دغدغه‌های محققان است که در این راستا پژوهشگران دانشگاه شهید باهنر کرمان روشی را برای این منظور پیشنهاد کردند.

آب بهداشتی

درباره طرح

منصوره بهزادی، مجری طرح با اشاره به اینکه همگی این ترکیبات بویژه بنزن، به شدت سرطان‌زا بوده و تأثیرات مخربی را بر روی بافت‌های سازنده‌ سلول‌های خون به ویژه سلول‌های مغز استخوان می‌گذارد، خاطرنشان کرد: با توسعه‌ روش‌های اندازه‌گیری این ترکیبات در نمونه‌های مختلف، می‌توان راه حلی جهت کاهش و یا حذف اثرات زیان‌بار این گونه مواد بر سلامت بشر و محیط زیست ارائه کرد.

وی با اشاره به اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه، اظهار کرد: در این طرح نانوکامپوزیتی طراحی شد که به کمک آن می‌توان میزان ترکیبات نام برده را در نمونه‌ آب‌های آلوده مورد آزمایش، اندازه‌گیری و جداسازی کرد.

روش مورد استفاده جهت جداسازی این ترکیبات میکرواستخراج فاز جامد بوده است.

وی میکرواستخراج فاز جامد را یکی از مهمترین و پرکاربردترین روش‌های استخراج نام برد و یادآور شد: در این روش با استفاده از جاذب‌های مناسب که به روش الکتروشیمیایی بر روی یک سیم نازک فلزی پوشش داده شده، آنالیت‌های مورد نظر جداسازی و اندازه‌گیری می‌شوند.

به همین منظور در کار حاضر با استفاده از پودر گرافیت، نانوورقه‌های اکسید گرافن تهیه شده و سپس یک پوشش نانوکامپوزیتی پلیمری با استفاده از این نانوورقه‌ها و مونومر ارتو-انیسیدین بر روی سیم استیل ضد زنگ سنتز شده است.

بهزادی به بیان ویژگی‌های اصلی نانوکامپوزیت طراحی شده پرداخت و گفت: تلاش اصلی بر این بوده است که پوشش جدیدی تهیه شود که نسبت به پوشش‌های تجاری راحت‌تر و ارزان‌تر تولید شود.
همچنین از نظر قابلیت استخراج و حذف آلاینده‌ها نیز توانایی بیشتر و یا قابل مقایسه‌ای با آنها داشته باشد تا بتواند در آینده جایگزین مناسبی برای پوشش‌های تجاری باشد.

مجری طرح با اشاره به نتایج به دست‌ آمده تصریح کرد: نتایج آزمایش‌ها نشان دهنده‌ این مطلب است که نانوکامپوزیت تهیه شده توانایی جداسازی و حذف این مواد را به طور مؤثری دارد. از این رو به نظر می‌رسد که با استفاده از نانوکامپوزیت تهیه شده می‌توان میزان آلاینده‌های سرطان‌زا در محیط‌های آبی مختلف را اندازه‌گیری کرد.

نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های منصوره بهزادی فارغ‌التحصیل دکتری شیمی تجزیه از دانشگاه شهید باهنر کرمان و دکتر محمد میرزایی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر است، در مجله‌ Journal of Chromatography A با ضریب تأثیر 3?9266 منتشر شد.

منبع: ایسنا

نوشته تولید داخلی نانوکامپوزیتی برای حذف ترکیبات سرطان‌زا از پساب‌ صنعتی اولین بار در پلیم پارت : مرجع پلیمر در بازار ایران پدیدار شد.


ارسال شده در توسط پیام ندایی

مرجع پلیمر در بازار ایران: براساس بیانیه آکادمی علوم چین، این کشور موفق شد به تازگی نخستین مجتمع دموپلنت تبدیل زغال سنگ به اتانول جهان را در استان شاآنشی واقع در مرکز چین راه اندازی کند.

فناوری مورد استفاده در این فرآیند به طور مشترک توسط آکادمی علوم چین، انستیتوی شیمی- فیزیک دالیان واقع در استان لیائونینگ و شاآنشی یانچانگ پترولیوم (Shaanxi Yanchang Petroleum) توسعه یافته است.

بر اساس این گزارش، فناوری به کارگرفته شده از گاز سنتز (syngas) بر پایه زغال سنگ (coal-based) به عنوان خوراک و یک کاتالیست فلزی نسبتا ارزان برای تولید اتانول بدون آب (anhydrous ethanol) استفاده می کند.

ظرفیت

لیئو ژانگمین، معاون رئیس انستیتوی دالیان، عنوان کرد: این مجتمع قادر به تولید بیش از 100 هزار تن اتانول در سال است. چین سالانه هفت میلیون تن اتانول تولید می کند؛ با این حال مقدار یادشده تامین کننده نیاز فزاینده صنعت و انرژی این کشور نیست.

وی افزود: چین برنامه دارد تا سال 2020 مجتمعی با ظرفیت تولید یک میلیون تن در سال احداث کند. بسیاری از کشورها این محصول را از نیشکر یا ذرت تولید می کنند؛ اما این راهکار برای چین که با مشکلات عدیده ای نظیر جمعیت زیاد و کمبود زمین های قابل کشت روبروست؛ کارآمد به نظر نمی رسد.

ژانگمین ادامه داد: بهره گیری از منابع غنی زغال سنگ چین برای تولید اتانول امنیت این کشور را در حوزه انرژی و غذا تضمین می کند.

منبع: نیپنا

 

نوشته نخستین مجتمع تبدیل زغال سنگ به اتانول در چین راه اندازی شد اولین بار در پلیم پارت : مرجع پلیمر در بازار ایران پدیدار شد.


ارسال شده در توسط پیام ندایی

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از ایرنا: محققان دانشگاه پلی تکنیک مادرید با همکاری دانشگاه فلورانس ایتالیا یک ربات زیر آبی ساختند که شباهت زیادی به ماهی‌ها دارد و نحوه حرکت خود را بر اساس کیفیت و ترکیبات آب تنظیم می‌کند.

ماهی رباتیک

این ماهی رباتیک 30 سانتیمتر طول دارد و به منظور ساخت مهره‌های ستون فقرات انعطاف ‌پذیر آن، از آلیاژهایی با قابلیت به خاطر سپاری شکل ظاهری استفاده شده است. ستون فقرات ماهی از یک لایه پلی کربنات به ضخامت یک میلیمتر ساخته شده است.
این ربات به منظور کنترل میزان pH آب از حسگری بهره می‌برد که از یک پلیمر رسانای الکتریسیته به نام پلی آنیلین ساخته شده است. این حسگر اطلاعات آب را دریافت کرده و پس از تبدیل آن به سیگنال‌های الکترونیکی، الگوی حرکت روبات را در آب تعیین می‌کند.
محققان در آزمایشات اولیه این حسگر نتایج خوبی را در رابطه با کنترل نحوه حرکت دم ماهی بر اساس میزان PH‌ آب به دست آوردند.
محققان امیدوارند با استفاده از این ابزار جدید که نسبت به تغییرات محیطی و به ویژه میزان pH آب حساس است، کیفیت آب استخرهای پرورش ماهی را کنترل کرده و ارتقا دهند. حوضچه‌های پرورش ماهی بیش از نصف کل غذاهای دریایی جهان را تامین می‌کنند و کنترل pH آب در این حوضچه‌ها امری حیاتی محسوب می‌شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Sensors and Actuators B: Chemical منتشر شده است.

نوشته تعیین PH آب توسط ماهی رباتیک مجهز به حسگر از جنس پلیمر رسانا اولین بار در پلیم پارت : مرجع پلیمر در بازار ایران پدیدار شد.


ارسال شده در توسط پیام ندایی

مرجع پلیمر در بازار ایران: روز دوشنبه محصولات پلیمری و شیمیایی در بورس کالای ایران در شرایطی عرضه شد که یکشنبه جاری قیمت همه محصولات پلیمری و شیمیایی پا در مسیری نزولی گذاشته و همگی میل به کاهش قیمت داشتند، این در حالی است که بهای نفت باز هم به شرایط قبل بازگشته و بهای شاخص برنت مرز 50 دلاری را رد کرده و به بالای این رقم رسیده است. در طرف دیگر نرخ دلار به‌عنوان دیگر اهرم تعیین‌کننده بهای محصولات پایه در هفته گذشته کاهش یافت که به عقیده بسیاری از تحلیلگران این بازارها این امر سبب افت بهای محصولات پایه در این هفته بود.

محصولات پتروشیمی

عملکرد بازارهای داخلی

روز گذشته، همه محصولات روندی کاهشی را در تالار پتروشیمی بورس کالا تجربه کرده و با افت همراه بودند. این در حالی است که در کنار این روند جرقه‌هایی هم دیده می‌شد که استارت این جرقه‌ها هفته‌های گذشته خورده بود و می‌توان گفت نزدیک به یک هفته است که این روند در بازارها حاکم است. روند کاهشی قیمت محصولات در بازار داخلی در حالی است که برتری تقاضا به نسبت عرضه البته در برخی کالاها باعث شد قیمت‌ها برای این محصولات افزایشی باشد. این اتفاق را باید در شرایطی بررسی کرد که برخی از کالاها در بورس کالا هنوز با رقابت مورد معامله قرار می‌گیرند و همچنین تقاضا در محصولات نهایی خاصی تصحیح شده است. به عقیده کارشناسان نزدیکی به ماه رمضان و روزهای گرم سال سبب می‌شود که استفاده از ظروف یک‌بار مصرف، سفره و بطری‌های آب و نوشیدنی‌های دیگر زیاد شده و این امر بازار را با تقاضای واقعی از پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی، پلی‌استایرن‌ها و پلی‌اتیلن سبک فیلم روبه‌رو ساخته و این عامل را می‌توان علت افزایش قیمت این گرید‌ها دانست. البته در کنار این محصولات پرمصرف افزایش قیمتی را برای دیگر کالا‌ها هم داشتیم که این افزایش حاکی از آن است که برخی از محصولات نهایی خاص از تقاضای واقعی برخوردارند و این نکته را باید مورد توجه و بررسی قرار داد که حجم معاملات پلیمر‌ها در بورس کالای ایران 50 هزار تن ثبت شده است و این امر در نهایت نشانگر ورود بازار به یک فاز خوش‌بینانه است و این اتفاق را می‌توان عقب‌نشینی واسطه‌گرها و دلالی تلقی کرد. بررسی عملکرد پلی‌اتیلن سبک فیلم نشان می‌دهد اگر سال 94 را با پایین‌ترین حجم تولید در صنایع پایین‌دستی در نظر بگیریم می‌توانیم بازار آن سال را به‌عنوان پایه و مبنا قرار دهیم. حجم عرضه این محصول در سال 94 رقمی معادل 380 هزار و 640 تن بوده که این رقم در سال 95 به 339 هزار و 672 تن رسیده است. این در حالی است که حجم تقاضا برای این محصول از 534 هزار و 547 تن به 468 هزار و 797 تن کاهش می‌یابد. در کنار این دو شاخص و هماهنگ با این دو حجم معاملات هم با افت همراه بوده و به 251 هزار و 414 تن رسیده است.

این محصول یکی از کالاهای پر‌مخاطب در صنایع پایین‌دست پتروشیمی به شمار می‌آید که از جمله موارد کاربرد این محصول می‌توان به ساخت ظروف با حجم کم، ساخت ظروف خانگی، اسباب بازی، روکش سیم‌های برق و مخابرات، فیلم، قطعات مختلف اتومبیل، لوازم ورزشی و آزمایشگاهی و قطعات صنعتی اشاره کرد. از خصوصیات این پلیمر، انعطاف‌پذیری و امکان تجزیه به‌وسیله میکروارگانیسم‌ها است. پلی‌اتیلن به لحاظ فشردگی کم و پایین مولکولی از دانسیته پایین برخوردار است که همین امر، باعث افزایش انعطاف‌پذیری آن می‌شود. این خاصیت باعث شده بیش از 50 درصد از تولید این محصول در ساخت فیلم و ورق برای مصرف در روکش‌های طلقی شفاف، آسترهای بسته‌بندی، کاورها و چمدان‌ها مصرف شود.با بررسی شرایط این محصول در تالار نقره‌ای و بازار داخلی شاهدیم این کالا مدت‌ها التهاب نداشته و در مقاطع مختلف حجم عرضه‌ها بیش از تقاضای بازار بوده و بازار هم با ثبات نسبی همراه بوده است و اگر هم نوسانی بوده بر مبنای قیمت پایه رخ داده است. نکته دیگری که درخصوص این گروه کالایی می‌توان گفت این است که بخشی از معاملات به‌صورت نقدی – مچینگ معامله شود که این موضوع در بورس کالا به کاهش حجم عرضه و تقاضا منجر شده است.

برخی از مهم‌ترین نکات عرضه‌های روز گذشته

1) افزایش عرضه پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن

2) کاهش 1012 تنی عرضه پلی‌اتیلن سنگین فیلم F7000 ایلام و عرضه 1012 تنی در هفته جاری

3) عرضه 1012 تنی پلی‌اتیلن سنگین فیلم EX5 پتروشیمی جم

4) افزایش 2000 تنی عرضه پلی‌اتیلن سنگین تزریقی 52518 پتروشیمی جم و عرضه 5016 تنی این محصول در هفته جاری. لازم به ذکر است پتروشیمی جم در هفته جاری 2024 تن سنگین تزریقی 52505 را هم عرضه کرده است.

5)عرضه 1505 تنی سنگین بادی BL3 پتروشیمی جم در هفته جاری

6) کاهش 500 تنی عرضه پلی‌اتیلن سبک فیلم 0200 بندرامام و عرضه 1500 تنی این محصول در هفته جاری.با توجه به تابلوی اعلانات تالار نقره‌ای، همان‌طور که انتظار می‌رفت، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری BG785 از جمله کالاهای پرالتهاب روز گذشته بود که با عرضه‌ای یک‌هزار و 606 تنی در مقابل تقاضایی 2 هزار و 167 تنی قرار گرفت و دست آخر با بهای 3‌هزار و 458 ریال کار خود را در معاملات دیروز به پایان رساند.

نزدیکی به فصل گرما و ماه رمضان استفاده از بطری‌های نوشیدنی و ظروف پلاستیکی را بیشتر کرده و همین امر سبب این افزایش عرضه است.

از دیگر کالاهای جذاب و پرالتهاب روز گذشته معاملات می‌توان به پلی‌پروپیلن نساجی HP550J اشاره کرد.

این محصول با عرضه‌ای یک هزار و 100تنی در مقابل تقاضایی 2 هزار و 640 تنی قرار گرفت و دست آخر با قیمت نهایی 38 هزار و 207 ریال در معاملات ظاهر شد. این محصول همیشه التهاب داشته و جزو دسته کالاهای پرالتهاب به شمار می‌آید. پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX3دیگر کالای پرالتهاب دیروز بود (عرضه: 2هزارو 600 تومان، تقاضا: 3 هزار و 360) که با اختلاف قیمتی 100تومانی با قیمت نهایی حدود 4 هزارو 300 تومان به کار خود در معاملات دیروز پایان داد.

منبع: دنیای اقتصاد

نوشته مرور معاملات گروه پلیمری بورس کالا در روزهای گذشته اولین بار در پلیم پارت : مرجع پلیمر در بازار ایران پدیدار شد.


ارسال شده در توسط پیام ندایی

امروزه گسترش رسانه های دیجیتال و امکان تبادل اطلاعات از طریق فضای مجازی باعث به وجود آمدن تعادل اقتصادی میان کاربران اینترنت، شرکت ها و سرمایه گذاران مختلف شده است. قابلیتهایی که تجارت وخرید و فروش کالا و خدمات را از شکل سنتی خودجداکرده و دنیای تازه ای را به روی تاجران و مشتریان بازکرده است.

 طی سال های اخیر بیشترکاسبان از طریق اینترنت برای انجام تجارتشان استفاده میکنند. این فرایندشامل خرید و فروش کالاها و خدمات است. فروش اینترنتی هم اکنون بخش عمده ای از فروش ها را به خود اختصاص داده است و بیشترخرده فروشان بزرگ عضو این دسته هستند. فروشندگانی که تنها فروش آنلاین دارند درحال رشد هستند و میلیون ها نفربطور منظم به فروش آنلاین رسیده اند. از اجناس دسته دوم گرفته تاصنایع دستی،مواد غذایی و ...  به معاملات آنلاین روی آورده اند.

استفاده از ابزارهای مختلف ایجاد و مدیریت فروشگاه الکترونیک از جمله پرستا، یکی از راه کارهای موفق حرکت در این مسیر می باشد. پرستا شاپ (PrestaShop) یکی از قوبترین سیستم های مدیریت محتوای رایگان فروشگاهی می باشد که صرفا به جهت طراحی سایت فروشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی دارای امکانات فراوانی به چهت ساخت سایت فروشگاهی می باشد که به صورت رایگان عرضه می گردند و البته امکانات پیشرفته تری نیز دارد که می توانید خریداری نمایید. توسط پرستاشاپ می توانید انواع مختلف سایت های فروشگاهی را راه اندازی نمایید و دارای جامعه کاربری بسیار بزرگی می باشد.

بر آن شدیم تا تجربه خود در حوزه هوش تجاری را گسترش و داده داشبوردی ایجاد کنیم که قابلیت تعامل با این پلت فرم را نیز داشته باشد. لذا با مرور منابع داده پرستا شاپ، این امکان فراهم گردید تا وضعیت فروش الکترونیکی، سفارشات، اطلاعات مشتریان و هزاران داده با ارزش دیگر در این ابزار قدرتمند در محیط کاربرپسند و با قابلیت کلیک ویو در اختیار کاربران قرار گیرد.

اگر دنبال اطلاعات بیشتر در این حوزه می باشید با ما تماس بگیرید.

تلفن: 05135410528 و 05135410529

موبایل: 09153149059


ارسال شده در توسط پیام ندایی

مرجع پلیمر در بازار ایران: با وجود اینکه که فناوری چاپ سه‌بعدی انقلابی در صنعت ساخت و تولید برپا کرده است؛ اما با این فناوری مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد تا محصول نهایی ساخته شود. دانشگاه MIT و شرکت استیل کیس، روشی با نام پرینت سریع مایع ابداع کرده‌اند که می‌تواند زمان ساخت بعضی محصولات را از چند ساعت به چند دقیقه کاهش دهد.

روش مرسوم و زمانبر

به‌طورمعمول، محصولاتی که با روش پرینت سه بعدی ساخته می‌شوند، باید به‌صورت لایه‌ به لایه روی یک سطح مشخص ساخته شوند و در مواردی نیز سازه‌های کمکی در طی فرآیند ساخت باید به آن اضافه شوند که در حال حاضر این سازه‌ها از روند ساخت حذف‌ شده‌اند.

در مواردی که می‌خواهیم قطعاتی همانند L معکوس پرینت کنیم، برای پرینت سطح بالایی لازم است یک پل زیر آن قرار دهیم تا مواد پرینت شده روی آن قرار گیرد و پرینت میسر شود.

چاپ سریع

در روش پرینت سریع مایع، نازل چاپگر، ماده پلیمری را به‌صورت مستقیم به محفظه‌ای از ژل نیم‌شفاف تزریق می‌کند. این ژل باعث ثابت ماندن  ماده در جای موردنظر می‌شود، بنابراین دیگر به سازه‌های کمکی نیازی نخواهد بود.

علاوه بر این، در روش‌های ساخت مرسوم، مواد چاپ‌شده باید برای سخت شدن در معرض حرارت یا اشعه فرابنفش قرار بگیرند؛ اما در روش پرینت سریع مایع، از ماده‌ای 2 بخشی استفاده‌ شده است که طی یک واکنش شیمیایی، در اثر تماس با ژل سخت خواهند شد. بعد از اینکه فرآیند چاپ به پایان رسید و ابعاد محصول با توجه به ابعاد چاپگر و محفظه ژل مشخص شد، به‌راحتی می‌توان آن را از محفظه خارج کرد و با آب شست‌وشو داد.

این روش به‌تازگی در هفته‌ی طراحی در میلان ایتالیا به نمایش درآمد و به کمک این فناوری پیچیده، قسمت رویی یک میز قهوه‌خوری در مدت‌زمان 28 دقیقه ساخته شد. در آزمایشی دیگر، یک وسیله که برای ساختن آن با روش‌های مرسوم 50 ساعت زمان لازم است، با استفاده از این روش در 10 دقیقه ساخته شد.

مدت‌زمان ساخت به عوامل مختلفی نظیر طراحی وابسته است؛ بااین‌حال به نظر می‌رسد که پرینت سریع مایع در حال حاضر بهترین روش برای ساخت سازه‌های شبکه‌ای با لبه‌های خمیده است. هم‌اکنون دانشگاه MIT و شرکت استیل کیس در حال اصلاح معایب این روش و شناسایی محصولاتی هستند که فرآیند فوق، بهترین روش برای ساخت آن باشد.

منبع: https://www.fastcodesign.com/90111954/mit-is-printing-furniture-in-giant-vats-of-gel

       http://titr3.com

نوشته کاهش زمان چاپ سه‌بعدی در فناوری جدید ابداع شده در MIT‌ اولین بار در پلیم پارت : مرجع پلیمر در بازار ایران پدیدار شد.


ارسال شده در توسط پیام ندایی
   1   2      >